دریافت کد رهگیری برای تمامی معاملات مسکن الزامیست
دریافت کد رهگیری برای تمامی معاملات ملکی الزامی است ولی اکثر بنگاه های معاملاتی از ارائه آن به خریداران و فروشندگان ملک سر باز میرنند.
به گفته محمود محمودزاده وزیر راه و شهرسازی دریافت و ارائه کد رهگیری برای تمامی معاملات ملکی ضروری میباشد. در سال 87 دولت وقت ارائه کد رهگیری را ضروری اعلام کرد ولی در سال 94 بخشی از آن لغو شد که همین امر موجب شد مشکلات زیادی در قراردادهای ملکی بوجود آید.
تا قبل از اینکه سامانه کد رهگیری برای تمامی معاملات ملکی اخذ بشه، تمامی قراردادها بصورت دستی در بنگاه های معاملاتی نوشته میشد. این موضوع عواقب و مشکلات زیادی به همراه داشت که دستگاه های زیربط را وا داشت که برای برطرف کردن این مشکلات سامانه هوشمندی برگزینند تا از بروز مشکلاتی مانند جعل و یا کلاهبرداری جلوگیری کنند.
دلایل گرفتن کد رهگیری برای معاملات ملکی
قراردادهای ملکی که دارای کد رهگیری میباشند فروشنده امکان فروش ملک به نفرات دیگر را ندارد. زمانی که قراردادی برای بار اول در یک بنگاه ملکی کد رهگیری دریافت میکند اگر فروشنده بخواهد آن را به شخص دیگری واگذار کند، زمانیکه قرارداد جدید بخواهد کد رهگیری دریافت کند سامانه اجازه صدور کد رهگیری جدید را نخواهد داد. پس هر زمانی که شما تصمیم به خرید ملک دارید از بنگاه معاملاتی بخواهید که قرارداد شما را در سامانه ثبت کند و برای آن کد رهگیری صادر نماید.
- جلوگیری از جعل قرارداد
قرارداد هایی که دارای کد رهگیری میباشند به دلیل چاپی بودن اطلاعات فروشنده، خریدار و ملک و داشتن کد رهگیری و هولوگرام دیگر امکان جعل آن نمیباشد. هر هولوگرامی که در قرارداد استفاده میشود دارای شناسه مخصوص میباشد که در زمان ثبت ملک در سامانه هوشمند در سیستم برای ملک ثبت میشود و دیگر امکان جعل آن امکانپذیر نیست.
- دریافت حکم تخلیه فوری
به دلیل قانونی بودن و اعتبار قراردادهای کد رهگیری دار در دادگاه، چنانچه مدت زمان قرارداد مستاجر به اتمام رسیده باشد و در تخلیه ملک مقاومت کند، موجر با در دست داشتن این قرارداد میتواند حکم تخلیه مستاجر را در مدت زمان کوتاه تری دریافت نماید.
- پیگیری برای عدم دریافت وجه در معامله
چنانچه خریدار یا مستاجر مبالغی را که در قرار داد ذکر شده در زمان مقرر پرداخت نکند فروشنده یا موجر میتواند با در دست داشتن قرارداد کد رهگیری دار برای دریافت مبلغ میتواند براحتی در دادگاه اقدام نماید.
- دریافت استعلام از دارای و شهرداری
خریداران میتوانند در شهرداری و دارایی میتوانند با قرارداد خود استعلام ملک خریداری شده را بگیرند و مطمئن شوند که ملک فوق در طرح های خاصی مانند فضای سبز، اتوبان، ساخت مترو و یا عملیات راهسازی نباشد.
طرفین معامله میتوانند برای مطمئن شدن از معامله و کد رهگیری قرارداد خود با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری خود در سامانه ثبت و معاملات و املاک کشور از صحت قرار داد خود آگاه شوند.
نکاتی که برای عقد قرارداد بایستی رعایت شود
- سعی کنید حتما قرارداد خود را در بنگاه های معاملاتی معتبر انجام دهید.
- بعد از اتمام قرار داد تمامی مشخصات ملک و طرفین معامله را بدقت بررسی نمایید و از داشتن هولوگرام مطمئن شوید.
- برای صدور کد رهگیری میباست کد پستی بدرستی وارد شود، برای مطمئن شدن از صحت درست بودن کد پستی ملک حتما از اداره پست استعلام بگیرید.
- چنانچه توافقی خارج از قرارداد در بین طرفین معامله باشد میبایست در بخش توضیحات تمام و کمال درج شود.
- برای عقد قرارداد چنانچه هیچ تجربه ای در معاملات ملکی ندارید سعی کنید از یک فرد با تجربه یا یک وکیل کمک بگیرید.
تمام نکاتی را که نیاز بود در یک معامله ملکی مورد توجه قرار بگیرد در بالا شرح دادیم، سعی کنید حتما در معاملات خود موارد فوق را در نظر بگیرید تا بتوانید یک معامله سالم و درست را به انجام برسانید.